Godziny dyżurów | Majątek | Statut | Rejestry, ewidencje, archiwa
Wyróżnienia i oceny | Ogłoszenia | Kontrole | Zarządzenia
Wyróżnienia i oceny | Ogłoszenia | Kontrole | Zarządzenia
statut obowiazujacy w roku 2016/2017
STATUT
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 10
W CZĘSTOCHOWIE
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 10
W CZĘSTOCHOWIE
Częstochowa 2013
Podstawy prawne statutu
1.Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. nr 256 poz.2572 z 2004r z późniejszymi zmianami .
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz. 624).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z dnia 27 lutego 2007r. Nr 35, poz.222).
4.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.z dnia 15 stycznia 2009r.)
5. Ustawa z dnia 26.01.1982r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. Nr 97, poz.674 z późniejszymi zmianami).
6. Rozporządzenie MEN z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół (Dz.U. Nr 26 poz.232).
7.Rozporządzenie MENiS z dnia 31.XII.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Dz. U. z dn. 22.01.2003 Nr 6 poz. 69) z późn. zmianami.
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2010 nr 228 poz. 1487).
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. 2010 nr 228 poz.1490)
R O Z D Z I A Ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Nazwa przedszkola i jego typ
Nazwa przedszkola: Miejskie Przedszkole nr 10
Siedziba: ul. Konwaliowa 105, Częstochowa
Organ prowadzący: Gmina Miasto Częstochowa
Nadzór pedagogiczny sprawuje Śląski Kurator Oświaty
§ 2
1. Przedszkole jest publiczną placówką oświatowo- wychowawczą
działającą jako jednostka budżetowa, której działalność finansowana jest przez:
1.1.Gminę Częstochowa,
1.2.Rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu.
2. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są
zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
R O Z D Z I A Ł II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
1. Przedszkole realizuje bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej określonej rozporządzeniem MEN.
2. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty
oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.
§ 4
1.Celem przedszkola jest:
· wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
· budowanie systemu wartości w tym wychowanie dzieci tak ,żeby lepiej orientowały się w tym ,co jest dobre z co złe.
· kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
· rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
· stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
· troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
· zachęcanie do uczestnictwa w grach i zabawach sportowych,
· budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym ,przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie swoich umiejętności i prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
· wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę , małe formy artystyczne oraz sztuki plastyczne,
· kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
· Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości , aktywności , samodzielności , a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
· Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która polega w szczególności na:
-diagnozowaniu środowiska dziecka;
-rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb wychowanka i umożliwienie ich zaspokojenia;
-wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
-zadania, o których mowa wyżej, realizowane są we współpracy z rodzicami, nauczycielami, z pomocą poradni psychologiczno pedagogicznej, podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
-korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne; wymaga zgody rodziców lub opiekunów prawnych.
2. Do zadań przedszkola należy:
a/ kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i
bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej,
b/ budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz
wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
c/ nabywanie przez dziecko kompetencji językowej , a w tym nabywanie
umiejętności czytania i kreślenia symboli graficznych,
d/ integrowanie treści edukacyjnych,
e/ wdrażanie paradygmatu edukacyjnego określonego jako podejście
sytuacyjne,
f/ wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego
własnej inicjatywy,
g/ prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju
wychowanka,
h/ prowadzenie przez nauczycieli dzieci sześcio- lub pięcioletnich, analizy
gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z
początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w
klasie I szkoły podstawowej
i/ współpraca z poradnią psychologiczno- pedagogiczną w celu udzielenia
dziecku pomocy specjalistycznej.
j) Dyrektor przedszkola w terminie do 31 marca powołuje Zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej zwanego dalej „Zespołem”. Zespół można powołać również w innych terminach, w przypadku zgłoszonych wniosków. W skład zespołu wchodzą nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu oraz specjaliści np.; logopeda, psycholog i inni wg potrzeb.
Do zadań zespołu należy:
a) Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci, w tym predyspozycji i uzdolnień,
b) Określanie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznania,
c) Dokonywanie okresowej oceny efektywności udzielanej dzieciom pomocy w tym w tym efektywności prowadzonych zajęć specjalistycznych,
d) Przedstawianie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dziećmi,
e) Opracowanie i wdrażanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych,
f) Opracowanie i wdrażanie planów działań wspierających dzieci, mających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
g) Podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych oraz rozwiązywanie problemów wychowawczych,
h) Organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla wychowanków, ich rodziców i nauczycieli,
i) Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec wychowanków, rodziców i nauczycieli,
j) Wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
k) Współpracowanie z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogiczną (poradnie, ośrodki doskonalenia nauczycieli).
3.Przedszkole zapewnia dzieciom prawo do:
a/ akceptacji takim jakie jest,
b/ spokoju i samotności gdy tego potrzebuje,
c/ indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
d/ aktywnego kształtowania kontaktów społecznych.
e/ zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
f/ badania i eksperymentowania,
g/ różnorodnego, bogatego w bodźce twórczego otoczenia,
h/ wypoczynku,
i/ zdrowego i kalorycznego pożywienia.
§ 5
1.Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę:
1.1. każda grupa wiekowa powierzona jest opiece jednej lub dwóch
nauczycielek,
1.2. podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z
poszczególnych grup, odbywają się na wyznaczonych terenach ze
sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci,
1.3. w trakcie zajęć, poza terenem przedszkola zapewniona jest opieka
nauczycielki oraz dodatkowo na każde 10 dzieci- jedna osoba dorosła.
1.4. wychowankowie przedszkola za zgodą rodziców ubezpieczeni są od
następstw nieszczęśliwych wypadków,
1.5. w przedszkolu wobec wychowanków nie mogą być stosowane żadne
zabiegi lekarskie bez zgody rodziców poza udzielaniem pierwszej
pomocy w nagłych wypadkach.
2. W sprawowaniu opieki nad wychowankami, konieczne jest przestrzeganie przez rodziców i opiekunów obowiązku osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola. Dzieci mogą również być odbierane przez inne osoby
dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców lub opiekunów.
3.Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu.
§ 6
1. Dyrektor przedszkola powierza oddział opiece dwóch nauczycielek
pracujących w układzie godzin podanych w arkuszu organizacyjnym.
3. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ
prowadzący.
4. Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem placówki ma możliwość
wyrażenia opinii na temat doboru nauczyciela w oddziale dziecięcym .
§ 7
1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie
realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej
przez MEN.
2. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin
dziennie, przy czym:
· Co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę(w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela)
· Co najmniej 1/5 czasu ( w przypadku młodszych dzieci 1/5 czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku , w parku itp.(organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze prace gospodarcze , porządkowe i ogrodnicze itd.).
· Najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
· Pozostały czas -2/5 czasu nauczyciel może dobrowolnie zagospodarować (w tej puli mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne.
3. Szczegółowy rozkład dnia w przedszkolu , w tym ramy czasowe realizacji
podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych, określa dyrektor w
porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
4. Praca wychowawczo-dydaktyczna realizowana jest na podstawie wybranego
przez nauczycielkę programu wychowania w przedszkolu spośród programów
wpisanych do wykazu ustalonego przez MEN albo programu własnego
opracowanego samodzielnie lub z wykorzystaniem programów wpisanych do
wykazu.
5. Program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku dyrektor po
zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
6. Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania
wykraczające poza podstawę wychowania przedszkolnego ustala się
zgodnie z art.14 ust 5 Ustawy o systemie oświaty.
7. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z
wyżywienia przez pracowników ustalone są przez organ prowadzący.
6. Opłata stała za przedszkole (czesne) nie podlega zwrotowi w przypadku
nieobecności dziecka w przedszkolu.
8. Aktualną wysokość opłat oraz sposób ich wnoszenia, dyrektor podaje
do wiadomości rodziców w sposób zwyczajowo przyjęty (zebrania z
rodzicami, komunikaty).
9. Opłaty za wyżywienie i czesne przyjmowane są w wyznaczone dni, nie później
niż do 15 dnia każdego miesiąca.
10. Z wyżywienia mogą korzystać pracownicy przedszkola wnosząc opłatę w
wysokości obowiązującej stawki.
11. Zajęcia dodatkowe, organizowane na wniosek rodziców organizowane są po bezpłatnym czasie pobytu dziecka( po godzinie 13.00)
12. Osoba prowadząca zajęcia dodatkowe może wybrać odpowiedni program z
wykazu programów dopuszczonych przez MEN, albo opracować samodzielnie
program.
13. Program opracowany samodzielnie może zostać dopuszczony do użytku po
uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego
posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.
14.Przedszkole na wniosek rodziców organizuje dla dzieci nieodpłatnie lekcje
religii. Dzieci nie uczęszczające na lekcje religii w tym czasie mają zapewnioną
opiekę nauczyciela.
15.Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
16.Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości
rozwojowych dzieci i wynosi:
około 15 minut dla dzieci 3-4 letnich,
około 30 minut dla dzieci 5-6 letnich.
17. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalone są przez dyrektora
placówki.
18. Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.
19. W przedszkolu mogą być prowadzone innowacje i eksperymenty.
Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia
edukacyjne, całe przedszkole lub grupę.
20. W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju
dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od
chwil wykrycia nieprawidłowości do momentu podjęcia nauki w szkole.
R O Z D Z I A Ł III
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 8
Organami przedszkola są:
1/ Dyrektor przedszkola
2 /Rada Pedagogiczna
3 /Rada Rodziców
§ 9
Zakres zadań, kompetencji i odpowiedzialności dyrektora przedszkola.
1.Dyrektora przedszkola powołuje w trybie i na zasadach obowiązujących
przepisów organ prowadzący.
2. Do zadań dyrektora przedszkola należy:
2.1. kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą
placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2.2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego i dokonywanie oceny
zatrudnionych nauczycieli,
2.3. planowanie, organizowanie i przeprowadzenie mierzenia jakości
pracy placówki,
2.4. sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie warunków
harmonijnego rozwoju psychofizycznego dzieci poprzez aktywne
działania pro-zdrowotne
2.5. realizowanie uchwał rady pedagogicznej, rady rodziców podjęte
w ramach ich kompetencji,
2.6. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki
zaopiniowanym przez radę rodziców i radę pedagogiczną,
2.7. organizowanie posiedzeń rady pedagogicznej, przewodniczy jej .
Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji
określają postanowienia regulaminu działalności rady pedagogicznej.
2.8. organizowanie środowiska dydaktycznego zapewniającego wysoką
efektywność oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych,
2.9. organizowanie rekrutacji dzieci w oparciu o kryteria i zasady ustalone
w konsultacji z radą pedagogiczną i radą rodziców,
2.10. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi
przedszkola,
2.11. w zakresie spraw organizacyjnych:
a/ przygotowanie projektu planu pracy przedszkola,
b/ opracowanie arkusza organizacji przedszkola,
c/ ustalanie ramowego rozkładu dnia pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej,
2.12. w zakresie spraw finansowych:
a/ opracowanie planu finansowego przedszkola,
b/ przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania
radzie pedagogicznej,
2.13. w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych, biurowych:
a/ organizowanie i nadzorowanie kancelarii przedszkola,
b/ nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez
nauczycieli,
c/ organizowanie przeglądów technicznych obiektów i urządzeń
przedszkolnych oraz prac konserwacyjno - remontowych,
d/ organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku przedszkola,
2.14. w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:
a/ zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
b/ egzekwowanie przestrzegania ustalonego w przedszkolu porządku
oraz dbałości o czystość i estetykę przedszkola,
2.15. administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
zgodnie z ustalonym regulaminem,
2.16. sporządzanie zakresów czynności i zakresów odpowiedzialności
materialnej dla wszystkich pracowników przedszkola.
3. Do kompetencji dyrektora przedszkola należy:
3.1. zatrudnianie, pracowników dydaktycznych, administracyjnych i
gospodarczych zgodnie z obowiązującymi przepisami Ustawy Karta
Nauczyciela i Kodeks Pracy.
3.2. decydowanie o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych
nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
3.3. decydowanie, po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz rady
pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla
nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
3.4. współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie
ustalonym odrębnymi przepisami,
3.5 .wstrzymanie realizacji uchwał rady pedagogicznej oraz rady rodziców
niezgodnych z przepisami prawa.
4.Dyrektor przedszkola ponosi odpowiedzialność za:
4.1. dydaktyczny i wychowawczy poziom przedszkola,
4.2. realizację wszystkich zadań statutowych przedszkola zgodnie z
uchwałami rady pedagogicznej, rady rodziców, zarządzeniami
organu prowadzącego oraz obowiązującymi przepisami
oświatowymi.
4.3. zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań.
5.Inne postanowienia dotyczące pracy dyrektora
5.1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w
przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
5.2. W razie nieobecności dyrektora jego funkcje i odpowiedzialność
przejmuje zastępca powołany przez dyrektora, który będzie posiadał
uprawnienia, obowiązki i kompetencje określone stosownym zakresem
czynności.
§ 10
Skład, kompetencje i organizacja pracy rady pedagogicznej.
1.W skład rady pedagogicznej wchodzą:
1.1. dyrektor przedszkola jako jej przewodniczący,
1.2 . wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu,
1.3. rada pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie
regulaminu,
1.4. w zebraniach rady pedagogicznej mogą z głosem doradczym brać
także udział osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą
lub na wniosek rady pedagogicznej.
2.Kompetencje rady pedagogicznej
2.1. rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie
realizacji jego statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania
i kształcenia,
2.2. do kompetencji rady pedagogicznej należy:
a/ przygotowanie projektu statutu przedszkola i zatwierdzenie uchwały,
b/ opracowanie programu rozwoju placówki,
c/ zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
d/ podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych,
e/ ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
f/ podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy
wychowanków,
g/ uchwalanie i nowelizowanie regulaminu swojej działalności
oraz uchwalanie i nowelizowanie statutu przedszkola,
h/ opiniowanie planów organizacji przedszkola,
i/ opiniowanie planów finansowych przedszkola,
j/ opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom
odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień,
k/ opiniowanie propozycji dyrektora w sprawie przydziału
nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego
oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych,
l/ opiniowanie innych spraw przedstawionych przez dyrektora.
ł/ uchwala w porozumieniu z rada rodziców program wychowawczy
przedszkola obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze
wychowawczym skierowane do dzieci i realizowane przez nauczycielki
§ 11
Rada rodziców - postanowienia ogólne, skład, kompetencje, organizacja pracy
1. Postanowienia ogólne:
1.1. rada rodziców jest społecznie działającym organem na rzecz
przedszkola,
1.2. rada rodziców współdziała z przedszkolem w celu ujednolicenia
oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole,
1.3. rada rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się
do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspakajania potrzeb dzieci. 2. Skład rady rodziców
2.1.Wybory do rady rodziców są przeprowadzane corocznie we wrześniu
na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału i odbywają się
bez względu na frekwencję rodziców
2.2. rada rodziców powinna liczyć co najmniej 7 osób.
2.3. rada rodziców wybiera ze swego grona Przewodniczącego
(i jego zastępcę), Skarbnika, Sekretarza.
2.4. kadencja rady rodziców trwa jeden rok szkolny.
3.Kompetencje rady rodziców;
3.1.rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów
przedszkola, a także do organu prowadzącego przedszkole oraz
kuratora oświaty z wnioskiem i opiniami dotyczącymi funkcjonowania
przedszkola
3.2. opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora
przedszkola
3.3. ustala regulamin swojej działalności,
3.4. opiniuje ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty,
kontraktowego i mianowanego
3.6. wydaje opinię w sprawie dopuszczenia zestawów programów i
podręczników do użytku w przedszkolu
3.7. może wnioskować o ocenę pracy nauczyciela
3.8. w celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców
może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.
§ 12
1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą:
-dają każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania
decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i zawartych
szczegółowo w statucie przedszkola,
-zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą.
2. Spór powstały między organami przedszkola rozwiązuje dyrektor placówki.
R O Z D Z I A Ł IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 13
1. Przedszkole jest placówką dwuoddziałową.
§ 14
1. Szczegółową organizację wychowania nauczania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora.
2. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
3. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- czas pracy poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
- ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez
organ prowadzący przedszkole,
- terminy przerw w pracy przedszkola.
4. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
§ 15
1.Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez
dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
2.Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają dla danego
oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnienie potrzeb i zainteresowań
dzieci.
§ 16
1. Rekrutacji do przedszkola dokonuje się na podstawie
Ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r , poz.7) oraz wytycznych z
Urzędu Miasta Częstochowa.
2.Osoby nie będące obywatelami polskimi są przyjmowane do przedszkola na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.
3. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji o
prawach dziecka (przyjętą przez Zgromadzenie Narodowe ONZ)
Rozdział V
RODZICE
§17
1.Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
· Przestrzeganie niniejszego statutu
· Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców
· Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
· Terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.
· Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu
· Niezwłoczne informowanie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
· Zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci sześcioletnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego.
· Zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty , przybory i pomoce.
· Wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
§18
1.Rodzice mają prawo do:
· Zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy wychowawczo-dydaktycznej
· Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka
· Uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać
· Uzyskiwania i porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy
· Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z pracy przedszkola
· Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną.
2.Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania dróg jego indywidualnego rozwoju.
§ 19
Przedszkole organizuje dni otwarte raz w roku.
§ 20
1.Zebrania ze wszystkimi rodzicami organizowane są w miarę potrzeb bieżących,
lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym.
2..Rodzice mają prawo znać zadania wynikające z rocznego planu pracy
przedszkola oraz znać tematy i treści planów miesięcznych w danym oddziale.
R O Z D Z I A Ł VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY
PRZEDSZKOLA
§ 21
1. W przedszkolu zatrudnia się dyrektora, nauczycieli,
pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników
określają odrębne przepisy.
§ 22
Ramowy zakres zadań i odpowiedzialności nauczyciela:
1. Nauczyciel odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie
powierzonych mu wychowanków.
2. Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci i ich zdolności,
zainteresowania, dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej
aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.
3. Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej
na poznanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno- kulturalnej
i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.
4. W pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciel współpracuje z
psychologiem, lekarzem oraz innymi specjalistami służącymi pomocą w
rozwiązywaniu problemów.
5. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i
i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady
pedagogicznej .
6. Nauczyciel, realizując zdania opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczne
odpowiada za ich jakość.
7. Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia
do dziecka, nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków
i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.
8. Nauczycielka opuszcza oddział w momencie przyjścia drugiej nauczycielki informując ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
9. Nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby na powierzonymi jej dziećmi.
10. Nauczyciel współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań
wychowawczo- edukacyjnych. Kontakt z rodzicami powinien stwarzać
nauczycielowi możliwość
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- włączenia ich w działalność przedszkola.
11. Nauczyciel utrzymuje stały kontakt z rodzicami, udzielając rzetelnych
informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju.
12. Nauczyciel prowadzi dokumentację swojej pracy oraz obserwacji
pedagogicznych.
13. Z uwzględnieniem ust 1-10 § 20 każdy nauczyciel otrzyma szczegółowy
zakres obowiązków.
14. Podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel
zobowiązany jest poprosić o pomoc innego pracownika.
15. W trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola nauczyciel
powinien zapewnić dodatkową opiekę – na każde dziesięcioro dzieci
powinien przypadać przynajmniej jeden opiekun.
16. Przed wyjściem na wycieczkę nauczyciel powinien:
a/ zbadać teren, czy nie zagraża bezpieczeństwu dzieci, ustalić liczbę
personelu i dzieci
b/ powinien zarejestrować każde wyjście / karta wycieczki/, wpisać cel
wycieczki, trasę, ilość dzieci, osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo
dzieci
c/ zabrać niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy, gdy zajdzie
taka konieczność
d/ przestrzegać przepisy ruchu drogowego, zachować szczególną ostrożność
podczas przechodzenia przez jezdnie, tory tramwajowe
e/ w dni upalne wszystkie dzieci powinny mieć nakrycia głowy
f/ zabrania się wycieczek na tereny nieznane, niesprawdzone pod
względem zagrożenia życia i bezpieczeństwa dzieci
g/ za nie przestrzeganie zasad bezpieczeństwa dzieci podczas wycieczek
odpowiedzialność ponosi nauczyciel
17. Nauczyciel w pełni odpowiada za bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w ogrodzie przedszkolnym, do jego zadań należy:
a/ przed wyjściem poprosić woźną aby dokładnie sprawdziła cały teren
i urządzenia znajdujące się w nim, czy nie niosą ze sobą zagrożenia dla
dzieci
b/ zaznajomić dzieci z bezpiecznym posługiwaniem się sprzętem znajdującym
się w ogrodzie
c/ przed każdym wyjściem do ogrodu należy dzieciom przypomnieć o
zachowaniu zasad bezpieczeństwa, prawidłowym posługiwaniu się
zabawkami i sprzętem
d/ wdrożyć dzieci do zasad zgłaszania nauczycielce, że ma uszkodzoną
zabawkę
e/ organizować zabawy i zajęcia dostosowane do możliwości psycho –
fizycznych dziecka
f/ w żadnym wypadku nie zostawiać dzieci bez opieki
g/ podczas przebywania w ogrodzie obowiązkiem nauczyciela jest czynna
obecność wśród dzieci.
18. Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku
w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna. Powiadomienie dyrekcję oraz
rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych
niepokojących symptomach, np. podwyższona temperatura, wysypka.
19. Podczas zajęć technicznych i plastycznych nauczyciel powinien:
wdrażać dzieci do :
a/ wdrażać dzieci do bezpiecznego posługiwania się przyborami
b/ prace z nożyczkami powinien prowadzać w małych grupkach
c/ w zajęciach technicznych powinna uczestniczyć woźna oddziałowa
Nauczyciel powinien zawiadomić dyrektora o wszelkich oznakach
niebezpieczeństwa stanowiących zagrożenie dla dzieci.
20. Zgodnie z art.63 Karty Nauczyciela- nauczycielka podczas pełnienia
obowiązków służbowych korzysta z ochrony przewidzianej dla
funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w kodeksie
karnym.
§ 23
PRACOWNICY ADMINISTRACJI
1. Obsługę finansowo – księgową przedszkola zapewnia Biuro Finansów Oświaty w Częstochowie.
2. Dyrektor zatrudnia intendenta.
2.1.Do obowiązków intendenta należy:
a/ wykonywanie prac związanych z całością spraw administracyjno-
gospodarczych w przedszkolu,
b/ sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola,
c/ załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności
pomieszczeń i sprzętu przedszkola,
d/ zaopatrywanie przedszkola w art. żywnościowe i sprzęt,
nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielania porcji
żywnościowych dzieciom i pracownikom,
f/ sporządzanie jadłospisów,
g/ prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
h/ codzienne przedstawianie do kontroli i podpisu przez dyrektorkę
raportu żywnościowego,
i/ przeprowadzanie inwentaryzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
j/ sporządzanie dla potrzeb dyrektora kalkulacji kosztów żywienia,
k /przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp i p-poż.
l/ prowadzenie obrotu środkami finansowymi zgodnie z obowiązującymi
przepisami, rozliczanie tych środków, rzetelne prowadzenie stosownej
dokumentacji.
Intendent powinien zawiadomić dyrektora o oznakach niebezpieczeństwa
na placówce zagrażającego bezpieczeństwu dzieci i pracowników.
§ 24
PRACOWNICY OBSŁUGI
1.W celu prawidłowego funkcjonowania przedszkola dyrektor zatrudnia
następujących pracowników obsługi:
1.1.woźną - sprzątaczkę do której obowiązków należy:
a/ dbanie o porządek przydzielonych pomieszczeń,
b/ mycie pomocy, zabawek i naczyń,
c / pielęgnowanie kwiatów,
d/ punktualne podawanie posiłków z zachowaniem czystości i
estetyki,
e / pełnienie dyżuru w szatni o wyznaczonej porze,
f/ pomoc w kuchni,
g/ pomaganie nauczycielowi podczas zajęć, spacerów, wycieczek,
h / dbanie o racjonalne zużywanie środków czystości,
i/ przestrzeganie przepisów bhp i p-poż,
j/ wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora
przedszkola, wynikających z organizacji pracy w placówce.
k/ woźna oddziałowa podlega dyrektorowi przedszkola i
intendentowi,
l/ woźna współpracuje z nauczycielką przydzielonej grupy, wspólnie
z nią czuwa nad bezpieczeństwem dzieci podczas wycieczek, spacerów,
pobytu w ogrodzie, podczas zajęć przy użyciu nożyczek i in.
Woźna zobowiązana jest zwracać szczególną uwagę na osoby postronne przebywające na placówce, zapytać o cel pobytu i zgłosić ten fakt
dyrektorowi.
1.2. kucharkę do której obowiązków należy:
a/ przygotowywanie zdrowych i higienicznych posiłków
zgodnie z zasadami technologii, właściwe porcjowanie posiłków,
b/ przyjmowanie produktów z magazynu i dbanie o ich racjonalne
wykorzystanie,
c / prowadzenie podręcznego magazynu,
d/ dbanie o wzorową czystość pomieszczeń kuchennych,
e/ utrzymywanie w stanie używalności sprzętu kuchennego,
dbanie o ten sprzęt oraz utrzymywanie go we wzorowej czystości,
f/ współuczestniczenie z intendentem w ustalaniu jadłospisu,
g/ przygotowuje i przechowuje próbki pokarmowe zgodnie
z zaleceniami Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej,
h/ kucharka podlega bezpośrednio dyrektorowi i intendentowi,
1.3.dozorcę -konserwatora – palacza pieców zwykłych, do którego
obowiązków należy:
a/ strzeżenie mienia przedszkola przed kradzieżą, dewastacją,
pożarem,
b/ utrzymywanie czystości w przedszkolu i w ogrodzie,
c/ koszenie trawy i dbanie o kosiarkę,
d/ wykonywanie prac naprawczych wyposażenia i sprzętu
w celu utrzymania ich w stanie nie zagrażającym dzieciom
oraz personelowi,
e/ alarmowanie odpowiednich służb (straży pożarnej, policji) oraz
dyrektora przedszkola w przypadku zaistnienia stanu zagrożenia
zdrowia, życia lub mienia,
f/ wykonywanie innych prac organizacyjno-porządkowych
zleconych przez dyrektora a mających związek z prawidłowym
funkcjonowaniem przedszkola,
g/ w sezonie grzewczym palenie w piecach zależnie od temperatury
w pomieszczeniach i na zewnętrz,
h/ prawidłowe gospodarowanie opałem,
i/ w okresie zimowym odśnieżanie dojścia i schodów, posypywanie
piaskiem,
j/ dozorca podlega dyrektorowi przedszkola.
Dozorca powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora o wszelkich oznakach noszących znamiona niebezpieczeństwa lub stanowiących zagrożenie bezpieczeństwa dzieci i pracowników.
2. Ilość wymienionych w ust.1 §25 pracowników jest zgodna z arkuszem
organizacyjnym zaakceptowanym przez organ prowadzący.
3. Wszyscy pracownicy Miejskiego Przedszkola Nr 10 zobowiązani są do przestrzegania przepisów bhp i p-poż oraz zachowania tajemnicy służbowej.
4.Wymienieni w ust.1 § 22 pracownicy są zatrudniani w porozumieniu z
organem prowadzącym i realizują swoje zadania na podstawie
szczegółowych zakresów czynności i odpowiedzialności.
R O Z D Z I A Ł VII
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 25
1. Do przedszkola uczęszczają w zasadzie dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może
uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
3. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego może również
uczęszczać do przedszkola, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w
tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
3. Dzieci 6 letnie spełniają obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, a
dzieci 5 letnie mają obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.
3. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji o
prawach dziecka (przyjętą przez Zgromadzenie Narodowe ONZ)
4.1.Dziecko ma prawo do :
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego ,
b) szacunku dla wszystkich jego potrzeb , życzliwego i podmiotowego traktowania,
c) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
d) poszanowania jego godności osobistej,
e) poszanowania własności,
f) opieki i ochrony,
g) partnerskiej rozmowy na każdy temat
h) akceptacji jego osoby
i) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju
j) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
k) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi
l) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
m) posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych do których może się zwrócić
n) umów i kontaktów z dorosłymi,
o) badania i eksperymentowania, doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
p) zdrowego jedzenia.
q) różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia.
4.2.Naruszanie obowiązujących praw dziecka należy zgłaszać do Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Częstochowie
ul. Śląska 22.
5. Wychowankowie przedszkola ubezpieczeni są od następstw nieszczęśliwych wypadków. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice bądź opiekunowie dziecka we wrześniu, na początku roku szkolnego.
6. Na podstawie uchwały rady pedagogicznej, dyrektor przedszkola może dokonać skreślenia dziecka z listy wychowanków gdy:
a) dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez miesiąc a rodzice nie zgłaszają przyczyny nieobecności.
b) rodzice nie płacą za przedszkole w terminie.
c) rodzice systematycznie zalegają z opłatami za przedszkole
§ 26
1. Przedszkole zapewnia wychowankom prawo do:
1.1.właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego
i opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
uwzględniając zasady:
a/ zaspakajania potrzeb dziecka,
b/ aktywności,
c/ indywidualizacji,
d/ organizowania życia społecznego,
e/ integracji.
1.2.ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź
psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej,
1.3.życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-
dydaktycznym.
R O Z D Z I A Ł VIII
OGÓLNE ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ
§ 27
1. Przedszkole jest jednostką budżetową, która swoje wydatki pokrywa
z budżetu miasta.
2. Placówka może gromadzić fundusze z dodatkowych źródeł.
2.1.Gospodarowanie tymi źródłami określają odrębne przepisy.
§ 28
1.Podstawą gospodarki finansowej przedszkola jest roczny plan finansowy,
którego projekt przygotowuje dyrektor placówki wraz z radą pedagogiczną.
2. Plan finansowy zatwierdza organ prowadzący.
§ 29
Dyrektor przedszkola działa jednoosobowo w zakresie zaciągania zobowiązań
w wysokości kwot określonych w planie finansowym i ponosi za nie
odpowiedzialność wobec organu prowadzącego.
§ 30
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne
przepisy.
R O Z D Z I A Ł IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 31
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi
przepisami.
§ 32
Zasady postępowania w sprawie uchylenia statutu lub niektórych jego postanowień określa ustawa.
§ 33
Dyrektor przedszkola zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem
wszystkim członkom społeczności przedszkolnej.
§ 34
Niniejszy statut przedszkola wchodzi w życie z dniem 1 września 2013 r.
Dyrektor
Grażyna Gajowczyk
Rada pedagogiczna
Małgorzata Gajowczyk
Beata Hutkiewicz
Barbara Szewczyk
Ewelina Tomaszewska
metryczka
Wytworzył: Grażyna Gajowczyk-Dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 10 (11 stycznia 2016)
Opublikował: Beata Hutkiewicz (11 stycznia 2016, 19:52:48)
Ostatnia zmiana: Beata Hutkiewicz (12 grudnia 2017, 13:43:51)
Zmieniono: statut
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 3417