WSO
1. Wewnątrzszkolny system oceniania Gimnazjum nr 4 oparty jest na systemie ocen wyrażonych cyframi lub słownymi ich odpowiednikami i skrótami:
Celujący-6
Bardzo dobry-5
Dobry-4
Dostateczny-3
Dopuszczający-2
Niedostateczny-1
2. Ustala się następujące ogólne kryteria oceniania :
1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie- poziom W, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania, ale opanował je na poziomie R- rozszerzającym, wykraczającym poza poziom podstawowy oraz poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje( wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie podstawowym oraz rozwiązuje ( wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu poziomu podstawowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności.
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w wymogach podstawy programowej przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu oraz nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim ( elementarnym) stopniu trudności .
3. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania oraz formułowania oceny.
4. Przyjęte zasady oceniania zapewnią uczniowi jawną i sprawiedliwą ocenę, jasne i proste reguły, umożliwią samoocenę i uzyskanie informacji zwrotnej, mobilizują do pracy.
5. Przyjęte zasady oceniania nakładają na nauczycieli obowiązki:
1) poznania możliwości ucznia, zindywidualizowanie toku pracy i wymagań
2) wypracowania skali wymagań na poszczególne poziomy:
a) konieczny- K
b) podstawowy- P
c) rozszerzający- R
d) dopełniający-D
e) wykraczający-W
odpowiadające sześciostopniowej skali oceniania
3) korzystania z różnych form, narzędzi i technik sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów
4) stworzenie warunków poprawy oceny
5) uwzględniania i opatrzenia komentarzem słownym lub pisemnym wystawionej oceny
6) utrzymywania kontaktu z rodzicami w celu bieżącego informowania o postępach uczniów.
7) jawności oceny i zasad jej wystawienia
6. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców
2) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie
3) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich poprawiania
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
5) warunki promowania do klasy programowo wyższej
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 2. Zasady realizacji systemu oceniania .
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1. poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie poprzez systematyczne wystawianie ocen i odnotowywanie ich w dziennikach zajęć oraz konsultacje indywidualne( raz w tygodniu).
2. pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju poprzez indywidualizację pracy z uczniem zdolnym i mającym problemy z nauką
3. motywowanie ucznia do dalszej pracy
4. dostarczanie rodzicom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia
5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej
6. ocenę skuteczności i efektywności zasad oceniania
7. ujednolicenie wymagań nauczycieli różnych specjalności
§ 3. Zasady oceniania
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego ( w miesiącu wrześniu) w czasie zebrań z rodzicami i na pierwszych lekcjach informują uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych i sposobie oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Ocenę semestralną nauczyciel wystawia w oparciu o oceny bieżące- min. 4 w przypadku przedmiotu nauczanego w wymiarze 1 godz. tygodniowo min. 5 przy dwóch godzinach nauczanego przedmiotu i min. 7 w przypadku j. polskiego i matematyki.
3. Ocena jest jawna zarówno dla ucznia jak i dla rodzica- wpisy do dzienniczków ucznia i dziennika lekcyjnego. Oceny z prac klasowych należy wyróżnić kolorem . Wpisy do dzienniczka i dziennika lekcyjnego należy wyrażać cyfrą (1-6).
4. Ocenę semestralną i końcową wystawia się w odpowiedniej rubryce dziennika i arkuszach ocen, używając pełnego brzmienia słownych odpowiedników cyfr, z końcówką- “y” np. dobry, celujący itd.
5. O pisemnej pracy klasowej i sprawdzianie uczeń musi być poinformowany na tydzień przed jej planowanym terminem- nauczyciel odnotowuje to w dzienniku. W tygodniu można przeprowadzić dwie prace klasowe. Kartkówki nie muszą być zapowiadane, jednak nie może być ich więcej niż jedna w danym dniu.
6. Sprawdzoną i ocenioną pisemną pracę kontrolną uczeń otrzymuje do wglądu w czasie lekcji, na której wykonuje poprawę, rodzic- w czasie indywidualnych kontaktów z nauczycielem. Nauczyciel zobowiązany jest do przechowywania wszystkich prac do końca semestru.
7. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel powinien uzasadnić ustaloną ocenę.
8. Uczeń ma obowiązek napisać pracę klasową, jeżeli nie był obecny w szkole w ter minie uzgodnionym z nauczycielem.
9. Nauczyciel zobowiązany jest na podstawie pisemnej opinii z poradni pedagogiczno-psychologicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się i niepełnosprawność, deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom wynikającym z programu nauczania.
10. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki, należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych przedmiotów.
11. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego i informatyki. Decyzję taką podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii. Wówczas w dokumentacji nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się: “ zwolniony”.
12. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii z poradni pedagogiczno-psychologicznej, w tym poradni specjalistycznej może zwolnić ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego; zwolnienie może dotyczyć całości lub części kształcenia.
§ 4. Klasyfikowanie.
1. Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania w danym roku szkolnym, ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny z zachowania. Ocena semestralna nie może być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
2. Ustala się dwa rodzaje klasyfikowania:
1) Śródroczne
2) Końcoworoczne
3. Klasyfikowanie śródroczne odbywa się przed przerwą zimową, w miesiącu styczniu i polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym, ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
4. Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym, ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny z zachowania.
5. Na miesiąc przed śródrocznym i końcoworocznym posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej nauczyciele danego zespołu klasowego informują uczniów i wychowawcę (w formie pisemnej notatki) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, wychowawca uzupełnia kartę przewidywanych ocen klasyfikacyjnych ucznia i przekazuje ją rodzicom do podpisu potwierdzającego zapoznanie się z propozycjami ocen.
6. Przewidywane oceny klasyfikacyjne mogą ulec zmianie na podstawie ocen bieżących uzyskanych przez ucznia w ciągu ostatniego miesiąca semestru oraz na podstawie wyniku egzaminu sprawdzającego
7. Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena okresowa ( roczna) jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców zaniżona.
8. Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną prośbę rodzica lub ucznia do dyrektora szkoły nie później niż na tydzień przed radą klasyfikacyjną. Egzamin przeprowadza się na dwa dni przed obradami rady klasyfikacyjnej.
9. Egzamin sprawdzający przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzi:
1) Dyrektor albo nauczyciel pełniący inne kierownicze stanowisko jako przewodniczący komisji
2) Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne- jako egzaminujący na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach może być zwolniony z udziału w pracy komisji, wówczas dyrektor powołuje jako egzaminującego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
10. Komisja egzaminacyjna na podstawie wyniku egzaminu sprawdzającego może:
1) Podwyższyć stopień w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu
2) Pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela w przypadku negatywnego wyniku egzaminu.
11. Sródroczne i roczne ( semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, śródroczna i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania- wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia
12. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków, organizując dodatkowe zajęcia- odpowiadają za to nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
13. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, polega na podsumowaniu jego osiągnięć, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania, które są ocenami opisowymi.
14. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcowroczna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego (z wyjątkiem klasy programowo najwyższej), do którego uczeń ma prawo w przypadku jednych zajęć edukacyjnych oraz w wyniku sprawdzianu wiedzy i umiejętności, do którego uczeń zostaje dopuszczony, jeżeli roczna ocena klasyfikacyjna nie została ustalona zgodnie z przepisami prawa. W przypadkach, gdy uczeń posiada opinię z poradni pedagogiczno-psychologicznej lub zaświadczenie lekarskie potwierdzające chorobę rada pedagogiczna może wyrazić zgodę (większością głosów) na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
15. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
16. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzi:
1) Dyrektor albo nauczyciel pełniący inne kierownicze stanowisko jako przewodniczący komisji
2) Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne- jako egzaminujący na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach może być zwolniony z udziału w pracy komisji, wówczas dyrektor powołuje jako egzaminującego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
3) Nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne- jako członek komisji
17. W egzaminie sprawdzającym może uczestniczyć bez prawa głosu:
1) Przedstawiciel rady rodziców - na wniosek rodzica ucznia
2) Doradca metodyczny- na wniosek egzaminatora
3) Wychowawca
18. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego i poprawkowego sporządza się protokół i dołącza pisemne prace ucznia, informację o jego ustnych odpowiedziach, wynik egzaminu, protokół dołącza się do arkusza ocen ucznia.
19. Uczeń, który z uzasadnionych przyczyn nie przystąpi do egzaminu, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie.
20. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu całego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej .
21. W innych przypadkach uczeń, który nie zda egzaminu poprawkowego, bądź otrzyma więcej niż jedną końcoworoczną ocenę niedostateczną nie otrzymuje promocji i powtarza klasę. O wyżej wymienionym fakcie nauczyciel wychowawca w ciągu dwóch dni po zatwierdzeniu wyników klasyfikacji powiadamia ( w formie pisemnej) rodziców, opiekunów prawnych ucznia.
22. Uczeń lub jego prawni opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
23. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych- przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania- ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
24. Termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, uzgadnia dyrektor szkoły z uczniem i jego rodzicami na nie później niż 7 dni przed terminami egzaminów poprawkowych.
25. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego
26. Z prac komisji sporządza się protokół, stanowiący załącznik do arkusza ocen, do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia
27. Uczeń, który z uzasadnionych przyczyn nie przystąpi do sprawdzianu wiadomości i umiejętności, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły
28. Przepisy dotyczące sprawdzianu wiedzy i umiejętności ucznia stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna
29. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
30. Ocenę śródroczną i końcową z zachowania wystawia wychowawca wg skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
31. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
32. Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych ani promocję do następnej klasy lub ukończenia szkoły.
33. Wyniki klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej oraz egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych muszą być zaprotokołowane i przechowane w dokumentacji szkoły.
§ 5. Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych.
1. Uczeń może być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na realizację tych zajęć.
2. Uczeń niesklasyfikowany z jednego, bądź kilku przedmiotów z powodu usprawiedliwionej nieobecności (rodzic ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność dziecka w szkole w ciągu 7 dni od pierwszego dnia absencji) może zdawać egzaminy klasyfikacyjne, jeżeli jego opiekun prawny ( bądź on sam ) przedłoży do dyrektora szkoły na 3 dni przed planowaną radą klasyfikacyjną pisemną prośbę o przeprowadzenie takich egzaminów.
3. Na pisemną prośbę rodzica lub opiekuna prawnego również w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzaminy klasyfikacyjne.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki oraz spełniający obowiązek nauki poza szkołą.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza w terminie uzgodnienionym przez nauczyciela przedmiotu z uczniem i jego rodzicami.
6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych, takiemu uczniowi nie ustala się oceny zachowania
7. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w punkcie 6) przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora, w skład której wchodzą: dyrektor szkoły- jako przewodniczący i nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie dla odpowiedniej klasy, w przypadku pozostałych uczniów egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, w obecności, wskazanego przez dyrektora, nauczyciela takich samych lub podobnych zajęć edukacyjnych
8. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – charakterze obserwatorów- rodzice (prawni opiekunowie ucznia)
9. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół, do którego dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia, protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
§ 6. Promowanie.
1. Uczeń uzyskuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem sytuacji, o których była mowa w rozdz. “ Klasyfikowanie” -uzyskał oceny klasyfikacyjne końcowe wyższe niż niedostateczne.
2. W trzeciej klasie gimnazjum komisja okręgowa przeprowadza egzamin gimnazjalny mający charakter powszechny i obowiązkowy.
3. Warunkiem ukończenia szkoły, oprócz uzyskania ocen klasyfikacyjnych wyższych niż niedostateczne, jest także przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego. Wynik nie ma wpływu na ukończenie szkoły.
4. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z opiekunami prawnymi, o ukończeniu szkoły przez takiego ucznia postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uczeń nie przystępuje do egzaminu gimnazjalnego.
5. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego, na wniosek prawnych opiekunów, zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
6. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni specjalistycznej.
7. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
8. Opinia powinna być wydana przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny, z tym że nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.
9. Opinię rodzice ( prawni opiekunowie ) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny.
10. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
11. Laureaci i finaliści konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym, są zwolnieni odpowiednio z egzaminu gimnazjalnego, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenia przedkłada się dyrektorowi szkoły.
12. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem z odpowiedniej części egzaminu najwyższego wyniku.
13. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego lub części tego egzaminu w ustalonym terminie, albo przerwał egzamin , przystępuje do egzaminu lub jego części w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
14. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę oraz przystępuje do egzaminu w następnym roku.
15. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
16. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
17. Dyrektor szkoły sporządza listę uczniów, którzy nie przystąpili do egzaminu gimnazjalnego albo przerwali egzamin i niezwłocznie przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej.
§ 7. Zasady oceniania zachowania
1. Ocena z zachowania oparta jest na obserwacji ucznia .
2. Ocenę śródroczną i końcoworoczną wystawia wychowawca.
3. Ocenę śródroczną i końcoworoczną wystawia się wg skali:
Wzorowe
Bardzo dobre
Dobre
Poprawne
Nieodpowiednie
Naganne
4. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
5. Rada Pedagogiczna może większością głosów podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
6. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
7. W innych przypadkach poza wymienionymi w pkt 5 i 6 ocena zachowania nie ma wpływu na promocję do klasy następnej ani na ukończenie szkoły.
8. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
9. Każdy nauczyciel ma prawo do odnotowania swych spostrzeżeń dotyczących ucznia.
10. Wszelkie spostrzeżenia odnotowuje się w zeszycie uwag i spostrzeżeń, który zakłada wychowawca klasy i umieszcza w dzienniku lekcyjnym.
11. Wychowawca ma obowiązek na pisemną prośbę rodzica ucznia złożoną do dyrektora szkoły uzasadnić na piśmie wystawioną ocenę zachowania
12. Wymagania na poszczególne oceny z zachowania:
1) Ucznia wzorowego charakteryzuje:
a) wyróżniająca się chęć działania i pomagania innym,
b) wykorzystywanie swych możliwości, talentów, aktywny udział w pracach organizacji młodzieżowych, reprezentowanie szkoły w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych,
c) praca na rzecz szkoły, klasy,
d) nienaganny strój uczniowski ( obuwie zmienne, strój szkolny, kolorystyka, stosowność ubioru i wyglądu),
e) kultura zachowania w środowisku szkolnym i poza nim ( kultura języka, zachowania zgodne z podstawowymi zasadami kultury, odpowiedni stosunek do wszystkich pracowników szkoły, nieuleganie nałogom),
f) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym ( chętny udział w imprezach klasowych i szkolnych, wywiązywanie się z powierzonych mu obowiązków),
g) punktualność.
2) Ucznia bardzo dobrego charakteryzuje:
a) kultura zachowania w środowisku szkolnym i poza nim ( kultura języka, zachowania zgodne z podstawowymi zasadami kultury, odpowiedni stosunek do wszystkich pracowników szkoły, nieuleganie nałogom),
b) nienaganny strój uczniowski ( obuwie zmienne, strój szkolny kolorystyka, stosowność ubioru i wyglądu),
c) pomoc koleżeńska,
d) wywiązywanie się z powierzonych obowiązków,
e) dbałość o mienie własne i cudze,
f) punktualność,
g) aktywny udział w życiu klasy, organizowanie uroczystości klasowych,
h) praca na rzecz pracowni.
3) Ucznia dobrego charakteryzuje:
a) właściwe zachowanie w środowisku szkolnym i poza nim,
b) właściwy stosunek do pracowników szkoły i kolegów,
c) sporadyczny brak obuwia zmiennego i stroju szkolnego,
d) aktywny udział w życiu klasy,
e) opuszczanie pojedynczych godzin lekcyjnych,
f) nieliczne uwagi w zeszycie spostrzeżeń,
g) odpowiedni wygląd i strój uczniowski.
4) Ucznia z poprawną oceną z zachowania charakteryzuje:
a) mała ilość godzin nieusprawiedliwionej nieobecności,
b) właściwe zachowanie na terenie szkoły i poza nią,
c) mała ilość negatywnych uwag w zeszycie spostrzeżeń,
d) sporadyczne przypadki łamania zasad regulaminu szkoły.
5) Ucznia z nieodpowiednią oceną z zachowania cechują:
a) liczne godziny nieusprawiedliwionej nieobecności,
b) nieeleganckie zachowanie wobec pracowników szkoły,
c) duża ilość uwag w zeszycie spostrzeżeń dotyczących przeszkadzania w czasie lekcji,
d) niewykonywanie poleceń nauczyciela,
e) ubliżanie koledze, zaczepianie kolegów, niewłaściwe zachowanie się podczas przerw, w świetlicy, bibliotece, zaśmiecanie otoczenia
6) Ocenę naganną z zachowania otrzymuje uczeń, który:
a) wagaruje,
b) ma większość godzin nieusprawiedliwionej nieobecności,
c) nie przestrzega regulaminu uczniowskiego,
d) niszczy sprzęt, meble, wyłudza pieniądze, kradnie cudze mienie,
e) pije alkohol, pali papierosy,
f) zachowuje się wulgarnie, przeklina, jest arogancki wobec innych,
g) wszedł w konflikt z prawem.
metryczka
Wytworzył: Mucha Jolanta (3 września 2008)
Opublikował: admin_g04 (3 września 2008, 20:58:53)
Ostatnia zmiana: mucha_j (3 września 2008, 21:06:11)
Zmieniono:
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 79








